TOESPIJS  is het productiehuis waarin Alice Reijs en Tom Van Dyck de krachten bundelen.

Alice Reijs

Scenariste/Regisseuse/Producente

Alice Reijs studeerde aan de Toneelacademie in Maastricht. Haar carrière begon ze bij het Nationale Toneel in Den Haag. Haar eerste rol, een dubbelrol in Kleine Zielen van Louis Couperus zorgde meteen voor een doorbraak. Ze werd genomineerd voor de Colombina theaterprijs, de beste vrouwelijke bijrol.

Naast een succesvolle start bij o.a. Het Toneel Speelt en Het Nationale Toneel speelde ze ook vaste rollen in diverse Nederlandse televisieseries zoals Consult, De geheime dienst en Koppels. In reeksen als Gooische vrouwen, Baantjer en Spoorloos verdwenen, speelde Alice verschillende gastrollen.

In de bioscoop was Alice te bewonderen in o.a. Iedereen beroemd en Lef .

In 2000 verhuisde ze naar Vlaanderen waar ze aan de slag ging bij theatergezelschappen zoals De Tijd , Het Toneelhuis en De Kempvader. Ze was er te zien in o.a. Trilogie van het weerzien, Brandbakkes en Kleine Tony. Deze twee laatste stukken werden geregisseerd door haar echtgenoot Tom Van Dyck.

Ze had ook kort haar eigen gezelschap Compagnie Trois Pipes waar ze samen met Ariane Van Vliet Welkom in het bos (Alex Van Warmerdam) maakten.

De zin om zelf producties te maken werd hierdoor aangewakkerd en resulteerde in een zelfgeschreven muzikale kindervoorstelling Ans en Wilma voor Het Paleis. De voorstelling werd zo enthousiast onthaald dat er in 2015 een vervolg zal komen.

Eén van de eerste televisierollen die Alice in Vlaanderen speelde was Nolleke, zij zorgde voor een goede groepsdynamiek in Het eiland. Daarna was ze ook te zien als inspecteur Tamara Meijer in Aspe, in Van Vlees en Bloed als de boshoer en in Met Man en Macht als Linda Jacobs, de chef van de majorettes.

Begin 2013 richtte Alice samen met haar man Tom Van Dyck het productiehuis Toespijs op.

Tom Van Dyck

Scenarist/Regisseur/Producent

In 1994 studeerde Tom Van Dyck af als meester in de dramatische toneelspeelkunst aan het conservatorium van Antwerpen. Hij was er vier jaar student onder de vleugels van Dora Van der Groen. Tijdens zijn opleiding won hij de prijs van ‘Beste Acteur’ voor zijn rol van Polonius in Hamlet (regie Jan-Joris Lamers) op het Internationaal Theaterscholen Festival (editie 1993) in Amsterdam. Onmiddellijk na het afstuderen, besloot hij samen met zijn klasgenoten om een eigen toneelspelersgezelschap op te richten: de ROOVERS. Na twee seizoenen verliet Tom het collectief om zich twee jaar als acteur te verbinden aan het toneelgezelschap De Tijd. Hij kreeg van artistiek leider Lucas Vandervost de kans om er zijn regiedebuut te maken: Daar het somtijds logisch is. Een voorstelling gebaseerd op het schrijversdebuut And the Ass saw the Angel van Nick Cave. Dan volgde een korte periode als freelance acteur/theatermaker bij gezelschappen als Het Gevolg (Bruid in de morgen van Hugo Claus) en de KNS. Bij dit laatste gezelschap regisseerde hij zichzelf in de monoloog Eros en de eenzame man naar het gelijknamige boek van Louis Paul Boon. Wanneer Blauwe Maandag Compagnie transformeerde tot Het Toneelhuis werd Tom door regisseur en artistiek leider Luk Perceval gevraagd zich aan het huis te verbinden als acteur en regisseur. Hij regisseerde o.a. Brandbakkes en Kathalzen. Vooral zijn regie van De Cocu Magnifique oftewel de wonderbaarlijke hoorndrager (Crommelynck/Roobjee) werd fel bejubeld. Voor deze productie ontving Lucas Van den Eynde de Louis d’Or voor de meest indrukwekkende mannelijke hoofdrol en Sien Eggers de Colombina voor de beste vrouwelijke bijrol van het theaterseizoen 1999.

In datzelfde jaar maakte Tom zijn opwachting in het komische televisieprogramma Alles Kan Beter aan de zijde van bedenker Mark Uytterhoeven en vaste panelleden Rob Vanoudenhoven en Humo-coryfee Guy Mortier. Het betekende ook het begin van de jarenlange samenwerking met regisseur en tv-maker Jan Eelen: twee seizoenen In de Gloria, twee seizoenen Het Eiland en de fictiereeks De Ronde. Tom legde zich vanaf dan meer en meer toe op film en televisiewerk zoals De Zaak Alzheimer (Erik Van Looy), De Parelvissers (Tom Lenaerts), Matroesjka’s (Marc Punt), Dennis Van Rita (Hilde Van Mieghem). Onder de vlag van zijn vennootschap De Kempvader produceerde Tom twee toneelstukken van Alex Van Warmerdam : Kaatje is Verdronken en Kleine Tony.

Ondertussen maakte Tom nog allerlei ‘uitstapjes’. Hij werkte jaren mee aan de zijde van Guy Mortier aan de Humo-radiospots en de virale campagne van enquêteur Dirk Debeys. Hij leende ook zijn stem aan heel wat Heerlijke Hoorspelen van Het Geluidshuis en spreekt reclamespots en tekenfilms in.

Vanaf 2007 verbond Tom zich exclusief aan Woestijnvis voor zijn televisiewerk. Samen met Michiel Devlieger maakte hij in 2009 de tragikomische televisiereek Van Vlees en Bloed over de slagersfamilie Vangenechten. Het was de eerste keer dat Tom zich manifesteerde zowel als scenarist, regisseur en acteur in één en dezelfde productie. Een enorm succes dat ver buiten de landsgrenzen op applaus kan rekenen. Met als hoogtepunt de Rocky Award voor beste miniserie op het BANFF World Media Festival in Canada en de Gouden Nimf voor de beste miniserie op het televisie festival van Monte-Carlo.

Na een kleine uitstap naar het witte doek met Frits en Freddy (Marc Punt) maakte Tom samen met Tom Lenaerts Met Man en Macht. Een tragikomische reeks over ambitie en gemeentepolitiek. Ook in deze productie combineerde hij de functie van scenarist, regisseur en acteur.

In 2013 stopte Tom zijn geprivilegieerde samenwerking met Woestijnvis om samen met zijn vrouw Alice Reijs TOESPIJS op te richten.